Kortjakje

In deze les spelen we de melodie van het overbekende kinderliedje Altijd is Kortjakje ziek op boomwhackers en andere schoolinstrumenten. Het is oorspronkelijk een Frans volksliedje uit 1740. Het heette Ah! vous dirai-je, maman? Het liedje kent veel variaties en vertalingen. Wij zingen ook nog de varianten Olifantje in het bos en Het alfabetliedje. Allemaal op dezelfde melodie. W.A.Mozart gebruikte het liedje ook als thema en componeerde er instrumentale variaties bij. Wij zingen onze versies mee met de interpretatie van Mozart (zie de karaokes hieronder).

* Klik hier voor de muzieknotatie van de drie genoemde varianten van het liedje Kortjakje.

Klik hier voor de liedtekst van de drie genoemde varianten van het liedje Kortjakje.

* Klik hier voor de digitale les, de Prowise Presentatie

* Meezing-mp3tjes, de eerste traditioneel, de tweede een variatie. Herkennen de kinderen het liedje nog?:

 

Downloaden Naam Afspelen Grootte Duur
download Kortjakje_Mozart_bewerkt
0.7 MB 0:38 min
download Kortjakje_Mozart_variatie
0.7 MB 0:34 min

Let op: Luister na het aftellen eerst naar de beginregel van het liedje, zing dan in gedachten mee en zet daarna het liedje in zijn geheel in. Mozart herhaalde namelijk de beginregel in zijn interpretatie. 

* De liedbundel Zing Honderduit is nog verkrijgbaar. Klik hier.

 

Help ( ik weet niet waar m'n schoenen zijn )

Akkoordenschema:

Help ( ik weet niet waar m'n schoenen zijn ) is een Kinderen voor kinderen-lied uit 2004. Geschikt voor de groepen 5 t/m 8.

Speel Honderduit:

* We gaan het refrein van het lied eerst spelen als een los speelstuk. Op boomwhackers, keyboard(s) en schoolinstrumenten zoals bijvoorbeeld staafspelen en percussie-instrumenten. Je kunt de bastonen spelen, maar ook de akkoorden.

Bastonen:

Natuurlijk kun je het refrein erbij gaan zingen.

* Nu voegen we het ingestudeerde speelstuk in het hele lied. Zing en speel mee met de karaoke-video. De refreinen worden meegespeeld, de coupletten en tussedeeltjes worden gezongen. Eventueel door solisten.

* Prowise Presentatie van deze muziekles vind je hier.

 * Karaoke-video:

                                                                            

* Video: Gezongen versie

 

30 seconds rap

Een speelstukje voor de groepen 5 t/m 8. Vanuit een maat & rime-vierkant improviseren en spelen kinderen een begeleiding op schoolinstrumenten en boomwhackers. 

 

 

Downloaden Naam Afspelen Grootte Duur
download 30_seconds_rap
1 MB 0:51 min

Werkwijze:

* maatpatroon 4/4 maat invullen met bodysounds

* maatpatroon 4/4 maat invullen met schoolinstrumenten

* kant-en-klaar maatschema invullen met schoolinstrumenten

* eigen gemaakt maatschema invullen met schoolinstrumenten

Deze muziekles staat ook in deze Prowise Presentatie.

 

Bosbessenboogiewoogie

Deze Bosbessenboogiewoogie is een muziekstuk voor een bigband. De muziekstijl is een boogiewoogie, een snelle rock 'n roll, waarin de piano een hoofdrol speelt. Omdat het stuk wordt gespeeld door een bigband, hoor je meer muziekinstrumenten. Om die te herkennen is het leuk om eerst een luisterronde te doen. Behalve dat beluisteren, gaan we ook meespelen met de muziek. Geschikt voor de groepen 5 t/m 8.

Speel en Luister Honderduit:

* We gaan het A-deel meespelen met boomwhackers en shakers. Het heeft de vorm en volgorde van een blues-schema.

* Muzieknotatie bespreken: de noten C, F en G . Ze corresponderen met de kleuren van de boomwhackers. Ook komen er veel rusten voor. Wie herkent ze?

* Deel het werkblad uit. Leerlingen schrijven de notennamen erboven. Omcirkel de rusten. Hier vind je het werkblad Bosbessenboogiewoogie.

* Zing de notennamen mee met de muziek, speel ze daarna op boomwhackers.

* Hoewel het bij de rusten eigenlijk stil moet zijn, gaan wij ze vullen met het geluid van shakers (fruitshakers, schudeitjes)

* Het mooiste is om eerst "droog" te oefenen, dus zonder orkest.

* Maar het meespelen met de bigband is natuurlijk veel leuker. Dat gaan we doen. Let op wanneer deel A aan de beurt is. Bij de overige delen wordt geluisterd naar de muziek. Welke muziekinstrumenten hoor je bij C, D, E en F?

* Bij het B-deel kun je de begeleiding daarvan spelen vanaf het werkblad. De begeleiding van het A-deel kun je eventueel herhalen bij het B-deel.

 

Downloaden Naam Afspelen Grootte Duur
download Boogie_woogie
3.6 MB 3:08 min

De boogiewoogie heeft deze volgorde:

INTRO - A - A - B - B - C - D - E - F - A - A - UITTRO

C-deel  trompet

D-deel  piano

E-deel  saxofoon

F-deel  trombones

* Voeg eventueel een eenvoudige ritmische begeleiding (op cajun, handtrom, tamboerijn en claves) toe. 

De uitgebreide, vooral visuele, Prowise Presentatie van deze muziekles vind je hier.

 

Petroesjka

Het volksliedje Petroesjka uit Rusland voor de groepen 3 t/m 7 kan natuurlijk worden gezongen (Zie de muziekles Petroesjka). Je kunt ook kiezen voor een instrumentaal speelstuk van hetzelfde lied. Gebruik de karaoke als begeleiding.

 

Downloaden Naam Afspelen Grootte Duur
download Petroesjka
2.2 MB 1:57 min

Het liedje heeft deze volgorde:

INTRO - CPL.1 - TSP - CPL.2 - TSP - CPL.3 - TSP - CPL.4

Het intro/tussenspel is het moeilijkst om in te studeren. Eventueel kun je dat weglaten.

Gebruik boomwhackers, staafspelen en keyboards voor melodische begeleiding. Je kunt de melodische notatie (in boomwhackerkleuren) hier vinden.

Gebruik voor een eenvoudige ritmische begeleiding een cajun, handtrom, tamboerijn en claves. Improviseer in 2/4 maat. Zorg voor een tegenstelling tussen het intro/tussenspel en de coupletten.